Ontvang de ultieme checklist voor jouw nieuwsbrief.

Laat je info achter wij mailen hem naar je toe!

Check je mailbox !
Oeps! Er ging iets mis.

Social Media

Laat je vereniging online stralen dankzij Social Media

Instagram inzetten om een event te promoten, Facebook om leden te werven of via Linkedin een publicatie presenteren. De meeste verenigingen weten de weg naar de online wereld inmiddels wel te vinden, maar vaak blijft het toch lastig… Helemaal als het ‘even tussendoor’ moet! En een social media expert ben je ook niet. Hoe kan je dan toch Social Media inzetten zodat het toegevoegde waarde heeft voor de vereniging en het ook leuk blijft voor jou?

In deze blog behandelen wij, samen met Leanne Dekker van JustLeanne, in gewone-mensentaal, alles wat jij moet weten om te beginnen met de Social Media van jouw vereniging. 

Onze belofte? Social Media gaat je helpen met het werven van nieuwe leden,(online) evenementen te promoten en het verenigingsgevoel te versterken! 

Social Media voor verenigingen; Veelvoorkomende problemen.

 In de praktijk zien wij drie pijnpunten vaak terug:  


Maak je geen zorgen…

Met de juiste social tools, focus en wat tips kan er veel bereikt worden! Voordat we aan de slag gaan met de tips, beantwoorden we eerst de vraag: ‘Waarom is Social Media eigenlijk zo belangrijk voor verenigingen?’ 

Het belang van Social Media

"Het maakt niet uit - chatten, appen, of videobellen. Uit GfK-onderzoek blijkt dat wij steeds meer online te vinden zijn. Maar het is voor verenigingen juist de kunst om precies daar online te zijn waar ook de leden zijn en om de juiste content te plaatsen", aldus Frank Westerink. Waarom het slim is om Social Media ook in te zetten voor jouw vereniging? Wij geven je enkele voordelen.


Bereik geïnteresseerden binnen en buiten de vereniging

Mensen die jouw vereniging online volgen zijn niet altijd lid, maar wel(in)direct betrokken. Je online community is groter dan je ledenbestand, je bereik is groter dan alleen de leden! Voor een beroepsvereniging zijn dit bijvoorbeeld de collega’s van je leden of de leden van je partner-verenigingen. Wat te denken van potentiële leden, ook hen kun je zo snel bereiken! 

Direct met leden communiceren

Leanne: “Social media zijn de perfecte manier om direct met je leden te communiceren. Wat vinden zij bijvoorbeeld van recente CAO-aanpassingen? Of wat is hun mening over de nieuwste ontwikkelingen binnen het werklandschap? Door vragen te stellen, weet je wat er speelt!”

Uit onderzoek blijkt ook dat gemiddeld 34% van de leden van een vereniging actiever wordt door social media-uitingen en/of e-mails vanuit de vereniging! 

Onderdeel zijn van het dagelijkse leven

Leanne en Frank zijn het duidelijk eens over een punt; “Bijna iedereen heeft de mobiele telefoon altijd in de buurt. Uit onderzoek is gebleken dat men minimaal 1,5 uur per dag op de telefoon zit te kijken. In deze tijd kan je mensen inspireren en/of informeren over de vereniging. Dit is dus dé mogelijkheid voor dagelijks contact met leden.

Door dagelijks de interactie met volgers aan te gaan, verhoog je de betrokkenheid en voelt de community zich meer verbonden.


Hybride evenementen

Via social media kun je (online) evenementen (gedeeltelijk) organiseren of promoten. Dit zorgt voor meer bezoekers, online of ‘in het echt’!  En vergeet niet; Vooraf, tijdens en na afloop biedt Social Media de mogelijkheid om actief aan de slag te (blijven) gaan met het evenement. Het evenement duurt zo veel langer dan alleen tijdens het live moment.

Aan de slag; 6 Social Media tips!

Goed. De problemen en voordelen zijn duidelijk. Maar hoe kom je nou op de social-media-kaart? Hieronder delen wij zes tips, zodat je vandaag nog aan de slag kunt! 

Tip 1: Vraag om input

Plaats je een foto van een (online) evenement? Ga de conversatie aan! Vraag je volgers wat ze van het evenement vonden en wat verbeterpunten zijn. Transparant en openbaar communiceren wordt vaak als prettig ervaren door leden, dus is het een win-win voor lid én vereniging!

Tip 2: Gebruik een social media kalender 

Het is soms lastig om dagelijks creatief te zijn. Daarom is het handig als je precies weet wat je op welke dagpost! Een social media kalender helpt dit te structureren. Leanne biedt hier een voorbeeld van een overzichtelijke kalender, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over je Social Media planning!

Social Media - Unsplash


Tip 3: Externe bronnen

Het is belangrijk dat de vereniging online zichtbaar is, maar niet alle social media input hoeft vanaf je eigen website te komen! Is er bijvoorbeeld een bericht in de media verschenen wat interessant is voor jouw online community? Deel dit! Stel daarnaast een Google Alert in voor zoektermen die relevant zijn voor jouw vereniging. Zo blijf je altijd op de hoogte van het laatste nieuws! 

Zit een lid aan tafel bij Jinek of Beau? Of verschijnt er een artikel in de krant waar iemand uit de community aan meewerkt? Deel de link met alle leden. Dit zijn mooie momenten! 

Tip 4: Herhaal je content

Je hoeft niet elke dag nieuwe berichten te plaatsen. Lang niet alle volgers zien je berichten de eerste keer. Het is dus geen probleem om te herhalen, wellicht met een iets andere insteek en/of nieuw beeldmateriaal. Dit is gebruikelijk op Social Media, dus wees niet bang om je posts te herbruiken! 

Tip 5: Verwerk Social Media in de dagelijkse routine

Probeer dagelijks met social media bezig te zijn. Je hoeft niet elke dag een bericht te plaatsen, maar dagelijks een blik werpen op de kanalen kan geen kwaad. Zo leer je vanzelf werken met de kanalen. Vragen die je daarbij kunnen helpen:

Kortom, bekijk de statistieken per kanaal. Zo kom je er snel achter wat wel en niet werkt en kun je je tijd (nog) efficiënter besteden!

CommunityMatters zet zich in om de betrokkenheid van leden bij verenigingen te vergroten om zo waarde toe te voegen aan het lidmaatschap. Iedere dag zijn wij online aan de slag. Benieuwd waar de leden van jouw vereniging online te vinden zijn? Wij vertellen het je graag!


Tip 6: Dezelfde uitstraling voor alle communicatie uitingen

Onze laatste tip - zorg ervoor dat je eenheid uitstraalt in al je online uitingen zoals de website en de Social Media! Hoe beter alles binnen hetzelfde plaatje past, des te sneller mensen je herkennen. Dit is essentieel om een sterk online merk neer te zetten en is bevorderlijk voor de interactie en geloof waardigheid van je vereniging! 

En nu aan de slag!

Zoals aan het begin van dit artikel geschreven; de juiste inzet van Social Media kan helpen bij het werven van nieuwe leden, (online) evenementen te promoten en om het verenigingsgevoel te versterken. Voer de zes tips uit, het positieve resultaat volgt vanzelf! 

Online Scan

Leanne: ‘De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel. Daarom is het belangrijk dat jouw mediakanalen relevant blijven. Om een blinde vlek te voorkomen, is het goed om af en toe een onafhankelijk persoon mee te laten kijken die precies weet wat wel werkt en wat niet!’

Benieuwd welk advies Leanne, een online expert bij uitstek, zou verbeteren aan jouw sociale media? Leanne maakt graag een unieke Online Scan van jouw vereniging!  Neem dan ook snel contact op met Leanne.

Wil je niets missen?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Bedankt! Je hoort snel van ons.
Oeps! Er ging iets mis.

Meer lezen?