Ontvang de ultieme checklist voor jouw nieuwsbrief.

Laat je info achter wij mailen hem naar je toe!

Check je mailbox !
Oeps! Er ging iets mis.

Website

Het belang van UX Design voor jouw vereniging en website

We delen in deze blog 5 waardevolle UX Design tips waar iedere vereniging direct mee aan de slag kan!


Online zichtbaarheid is tegenwoordig belangrijk, zeker ook voor verenigingen. Een goede website is het online visitekaartje en bovendien een middel om nieuwe leden te werven en bestaande leden te verbinden. Van essentieel belang, dus!

Een sterke website bestaat uit verschillende onderdelen die perfect op elkaar aansluiten. Design en gebruikerservaring, ofwel het UX Design, zijn daarbij belangrijke componenten. UX staat voor User Experience. UX Design is dus met andere woorden: het vormgeven van de gebruikerservaring. Het doel van UX Design is dan ook om de best mogelijke ervaring voor je bezoeker te realiseren op jouw website.

Trouwens, UX Design gaat veel verder dan alleen websites. Bekijk bijvoorbeeld dit filmpje eens.

In deze blog focussen wij op de UX van websites; je ontdekt wat UX Design precies inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe een gebruiksvriendelijke website voor meer leden en een hechtere ledenbinding kan zorgen. Ook geven we je 5 waardevolle tips zodat jij jouw websitebezoeker een fijnere ervaring bezorgt.

Laten we direct van start gaan!

Waarom veel websites van verenigingen gebruiksonvriendelijk zijn en hoe jij dit kunt voorkomen

Er zijn veel voorbeelden te vinden van websites van verenigingen die totaal niet gebruiksvriendelijk zijn. Deze sites zijn vaak verouderd en/of onlogisch ingericht. Dit kan als gevolg hebben dat veel (potentiële) leden geen actie uitvoeren na het bezoeken van de website. Maar waar gaat het dan vaak fout? Er zijn een aantal oorzaken:

Daarnaast is de ‘achterkant’ van de site vaak te complex voor bijvoorbeeld de secretariaatsmedewerkers om de website goed te onderhouden.

Als je het zo bekijkt is de website alleen maar een kostenpost, toch?

Gelukkig hoeft dat niet waar te zijn. Een website met een UX (gebruikerservaring) waar goed over is nagedacht kan van enorme toegevoegde waarde zijn voor de (potentiële) leden. Echter is er één vraag die veel verenigingen zichzelf tijdens de inrichting van de website vergeten te stellen:

Wat is het doel van onze website?

Het is belangrijk om voor een website doelstellingen op te stellen. Wat wil je bereiken met de website en waar dient deze voor?  Wil je een hechtere band aangaan met je bestaande leden of betere kanalen hebben om nieuwe leden te werven? Wil je leden informeren of laten aanmelden voor evenementen?  Een goed voorbeeld van een sterke site is die van de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs te Rotterdam; https://www.cvo.nl.

Natuurlijk kan je website meerdere doelstellingen hebben, het is dan ook goed om per pagina op de website na te gaan welk doel deze heeft. Je kan de gehele pagina daar dan ook op inrichtingen. Hierdoor krijgt de bezoeker een duidelijk beeld waarom ze op een bepaalde pagina zijn, waar ze kunnen vinden wat ze zoeken en wat ze moeten doen om de volgende stap te zetten.

UX Design

De ‘wat’ is bijvoorbeeld het invullen van een formulier, het aanmelden voor een event of het achterlaten van een mailadres. In marketingtermen heet dit een CTA: Call To Action. Een oproep aan je websitebezoeker om een bepaalde actie te ondernemen.

Daarnaast is het belangrijk om na te denken hoe je deze doelen meetbaar kunt maken. Want alleen zo kun je het succes van de website in kaart brengen. Weten hoe je dit kunt doen? Neem dan vrijblijvend contact op!  

Een eenvoudige manier om de UX van jouw website te verbeteren is om ervoor te zorgen dat jouw webpagina één heldere CTA heeft. Dit creëert duidelijkheid voor de bezoeker en geeft hen de fijnste ervaring. Bovendien levert dit ook de beste resultaten op.

Meer voordelen van een sterk UX Design

UX Design zorgt er dus voor dat jouw bezoeker op een heldere manier op de website van punt A naar punt B gaat en gemakkelijk het doel van diens bezoek voltooid. Of dat nu het registreren voor de nieuwsbrief is, het aanmelden als nieuw lid of aanmelden voor deelname aan een event. We hebben het eerder gezegd; een goed UX Design zal ervoor zorgen dat de CTA’s een beter resultaat behalen. Daarnaast zijn er nog meer voordelen. Denk bijvoorbeeld aan:

NL Actief is de branchevereniging van de erkende en ondernemende sport- en beweegbedrijven in Nederland. NL Actief ontwikkelt competentieprofielen en toetsingscriteria en neemt jaarlijks meer dan 2.000 examens af. De website, beheeromgeving en persoonlijke dashboards zijn dankzij de frisse en responsive interface erg gemakkelijk in gebruik.

5 tips om de UX te verbeteren van de website van jouw vereniging

Laten we verder gaan met het verbeteren van jouw UX Design met deze 5 tips!

Tip 1: Ontwikkel een brandbook

Een brandbook gaat over jouw vereniging als merk. Wat voor gevoel wil je bij de leden oproepen? Wat is de toon waarmee je communiceert? Waar staat de vereniging voor? Een brandbook vertelt dit verhaal van A tot Z. Het is de kern van het gevoel en de uitstraling van de vereniging en het verhaal wat jij wilt uitdragen. Meer weten over een brandbook? Hier kan je vinden hoe je er zelf eentje kunt maken.

Een brandbook zorgt ervoor dat alles wat je uitdraagt op je website (maar ook bijvoorbeeld op Social Media en in presentaties) in hetzelfde thema, op dezelfde manier en met hetzelfde gevoel uitgedragen wordt. Dat zorgt voor meer vertrouwen en herkenbaarheid bij de bezoeker!

Tip 2: Creëer voor je doelgroep  

Veel verenigingen zenden een legio aan informatie, maar het lijkt soms alsof deze informatie nauwelijks resoneert met de (potentiële) leden. Is dit ook herkenbaar voor jouw vereniging? Geen enkel probleem. Hier is namelijk een eenvoudige oplossing voor. Deze vraag kan jij jezelf stellen bij elk nieuw stuk content, nieuwsbrief, social media post, visual, webpagina of andere uiting:

 ‘Is deze informatie (op deze manier gepresenteerd) interessant voor mijn doelgroep? Heeft mijn doelgroep hier behoefte aan?’

Gebruik deze vraag als filter. Zo zorg je ervoor dat jouw boodschap altijd een grote kans heeft te resoneren bij de lezer. Zo verbeter je in één klap de verbinding met je (potentiële) leden en geef je de UX van je website een flinke boost!

Ga daarnaast met je doelgroep in gesprek en ontdek hun pijnpunten. Deze waardevolle inzichten kun je tevens ook verwerken in je call to action. In plaats van ‘Neem contact op’ zou ‘Klik hier en word lid’ bijvoorbeeld een sterkere CTA kunnen zijn voor jouw bezoeker.

Tip 3: Maak de website responsive

De derde tip is gericht op de technischere kant van jouw website. Heb je nog geen ervaring met het bouwen en optimaliseren van websites? Geen probleem. Wij raden aan om een professional bij de arm te nemen, zoals Paulien van Rijckevoorsel die als geen ander weet hoe een professionele UX website eruitziet.

Het responsive maken van een website zorgt ervoor dat je website zich automatisch aanpast naar de breedte en hoogte van het scherm. Een responsive website geeft jouw websitebezoeker een fantastische ervaring - of ze nou op tablet, PC of mobiel de website bekijken! Op welk medium je bezoeker zich ook bevindt, alles blijft netjes en overzichtelijk. Elk knopje, visual, tekstblokje en CTA blijft netjes op de juiste plek.

Tip 4: Verhoog de leesbaarheid  

Welke van de onderstaande teksten leest prettiger?

UX Design

Het is duidelijk dat de rechter afbeelding wint. Dit komt door drie elementen;

Deze onderdelen bepalen de leesbaarheid: de mate waarin een stuk tekst fijn wegleest voor jouw websitebezoeker. Als je de leesbaarheid wilt verhogen en zo de bezoeker een fijnere ervaring wilt geven, moeten deze drie elementen in balans zijn.

Tip 5: Hou het kort en krachtig

Mensen lezen online steeds minder en onze concentratieboog wordt steeds korter. Het internet beweegt zich daardoor meer toe naar bite-sized content. Dit zijn korte video’s van 30 seconden of mini-artikelen van minder dan 600 woorden.

Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je website nauwelijks tekst moet bevatten, maar het is wel belangrijk om dit soort trends in het achterhoofd te houden. Daarom is onze laatste tip: houd het kort en krachtig. Geef niet meer informatie dan nodig. Zo zorg je ervoor dat jouw website behapbaar en overzichtelijk blijft voor de bezoeker.  

Vereniging Eigen Huis is met ruim 700.000 leden een van de grootste ledenorganisaties van Nederland. Op de website van deze vereniging is direct duidelijk welke informatie en tools er beschikbaar zijn voor niet-leden, geregistreerde gebruikers en leden. Een goed voorbeeld van geslaagd UX Design.

Onze eigen CTA

Eerder in deze blog schreven we: De ‘wat’ is bijvoorbeeld het invullen van een formulier, het aanmelden voor een event of het achterlaten van een mailadres. In marketingtermen heet dit een CTA: Call To Action. Een oproep aan je websitebezoeker om een bepaalde actie te ondernemen.

Dat betekent natuurlijk ook dat deze blog een CTA heeft. Wij willen jou graag overtuigen hoe belangrijk het is om veel aandacht te schenken aan het design en het doel van websites. Dit gaat helaas nog vaak fout bij veel verenigingen. Wij horen regelmatig: “Goedkoop bleek achteraf duurkoop”. Inmiddels weten we dat het heel belangrijk is om te investeren in een goede website en daar kunnen wij jou bij helpen.

Deze blog hebben wij samen geschreven met Paulien van Rijckevoorsel, een ervaren UX designer die ook deze website heeft ontwikkeld. Paulien is gespecialiseerd in het ontwerpen van goed converterende en gebruiksvriendelijke websites en landingspagina's. Samen helpen wij jouw vereniging graag bij de ontwikkelingen van een goed functionerende en passende website. Het is tenslotte het visitekaartje van je vereniging.

Onze CTA’s

Afbeeldingen bij deze blog

Wil je niets missen?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Bedankt! Je hoort snel van ons.
Oeps! Er ging iets mis.

Meer lezen?