Ontvang de ultieme checklist voor jouw nieuwsbrief.

Laat je info achter wij mailen hem naar je toe!

Check je mailbox !
Oeps! Er ging iets mis.

Nieuwsbrieven

Een succesvolle verenigingsnieuwsbrief schrijven

Maar liefst 44% van de leden van een vereniging of stichting opent en leest nieuwsbrieven. Van deze mensen klikt ook nog eens 1 op de 5 (!) door naar de website van de vereniging. Dit zijn indrukwekkende cijfers die het belang van goede nieuwsbrieven schrijven voor verenigingen bewijzen!

De nieuwsbrief heeft dus een prachtig potentieel om een grote groep leden te bereiken en te activeren! En dus verdient de nieuwsbrief ook alle aandacht. Het is een te mooi middel om er ‘zomaar even bij te doen’.  Wij zien het maar al te vaak - de nieuwsbrief is het ondergeschoven kindje van veel Marketing & Communicatieplannen. Dat terwijl juist dit medium zo een ontzettend grote impact heeft!

Deze blog is dé nieuwsbrief-gids voor verenigingen; een extra steun bij het nieuwsbrief schrijven.  We gaan aan de slag met de belangrijkste voordelen van (sterke) nieuwsbrieven, behandelen de voordelen voor de vereniging of stichting, bieden oplossingen voor de meest voorkomende problemen en geven waardevolle tips zodat jij optimaal gebruik kunt maken van dit krachtige medium!

Let op: Het is uiteraard van belang dat je bij het schrijven en verzenden van nieuwsbrieven voldoet aan de AVG-wetgeving en je leden bijvoorbeeld de optie biedt om zich af te melden voor het ontvangen van de nieuwsbrief.

De ongekende voordelen van nieuwsbrieven voor ledenbinding

Een nieuwsbrief wordt gelezen door bijna 45% van de leden. Dat aantal biedt veel kansen voor verbinding! Ondanks dat er veel verschillende manieren zijn om te communiceren (Podcasts, LinkedIn, TikTok, Instagram etc.) prefereert het meerendeel van de leden nog de traditionele manieren - telefoon en e-mail. Door het regelmatig versturen van nieuwsbrieven vergroot je zowel de zichtbaarheid van de vereniging als de verbintenis met de eigen achterban.

Naast dat nieuwsbrieven zichtbaarheid vergroten, is het ook de perfecte manier om evenementen en happenings te promoten. Maar let op! Een goede nieuwsbrief schrijven is meer dan alleen het invoegen en doorsturen van een agenda...

Nog enkele voordelen van een goede nieuwsbrief;

Het positieve effect van een nieuwsbrief op zichtbaarheid en ledencommunicatie is duidelijk. Alleen houdt het daar niet op! De nieuwsbrief is namelijk ook een fantastische tool om interactie met de leden te verhogen.

Crowdsourcing

Hebben jullie de nieuwsbrief al wel eens ingezet om input te vragen van de lezers, ofwel crowdsourcing? Waarom vraag je niet eens aan je leden aan wat voor toekomstige evenementen zij graag willen deelnemen? Of wat ze vinden van de nieuwe website die net is gelanceerd? Veel nieuwsbrief systemen bieden opties om polls op te nemen in de nieuwsbrief. En dat kan ontzettend interessant zijn voor de vereniging!

Nieuwsbrieven bieden veel mogelijkheden om leden verbonden te laten voelen met de vereniging of stichting. Benieuwd hoe de nieuwsbrief kan bijdragen om leden in beweging te krijgen? Lees dan snel verder!

Veelvoorkomende uitdagingen

De voordelen van een goede nieuwsbrief schrijven zijn duidelijk. Maar, uiteraard zijn er ook uitdagingen die stichtingen en verenigingen vaak ervaren. De volgende uitdagingen zijn voorbeelden die bij iedere vereniging of stichting voor kunnen komen. Wil je de specifieke uitdagingen die jullie vereniging ervaart bij het schrijven en verzenden van de nieuwsbrieven bespreken? Neem dan contact met ons op.

Uitdaging 1: Wanneer en hoe vaak nieuwsbrieven schrijven en versturen?

De frequentie waarmee jullie een nieuwsbrief schrijven en versturen is sterk afhankelijk van de input. Een nieuwsbrief moet interessant zijn voor de lezer, dat is essentieel. Je kunt beter twee keer per maand een waardevolle nieuwsbrief schrijven en versturen dan eenmaal per week een nieuwsbrief die niet interessant is.

De dag en het tijdstip waarop je de nieuwsbrief verstuurt is essentieel voor het succes. Er is echter geen standaardformule voor een succesvolle verzending. Dit is namelijk sterk afhankelijk van je eigen doelgroep! Vaak kan je in het mailprogramma bekijken wanneer jouw doelgroep het meest actief is. Heb je deze data (nog) niet? De DDMA Nationale e-mail Benchmark bevat veel handige informatie.

Volgens deze bron worden de meeste mails verstuurd op dinsdag en donderdag op de tijdstippen tussen 08:00 en 09:00 en om 17:00. Net voor of net na de werkdag dus!

Uitdaging 2: Hoe zorg ik ervoor dat mijn nieuwsbrief interessant is?

De nieuwsbrief moet uiteraard interessant zijn. Enkel het doorsturen van de agenda is niet genoeg. Maar hoe zorg je er dan voor dat de nieuwsbrief wel interessant is? Een aantal ideeën die ervoor zorgen dat leden de nieuwsbrief blijven lezen en ook doorklikken, ofwel ideeën die interactie bevorderen;


Uitdaging 3: Hoe zorg ik ervoor dat mijn nieuwsbrief relevant en actueel is?

‘Deze nieuwsbrief wil ik niet missen!’. Dat is het doel ofwel; urgentie creëren. Een nieuwsbrief moet relevant en actueel zijn. Wees gerust; Dat klinkt vaak een stuk lastiger dan dat het daadwerkelijk is. Denk bijvoorbeeld aan;

Het belangrijkste; de inhoud van de nieuwsbrief moet nieuwswaarde hebben voor de lezers!


Uitdaging 4: Welke software is geschikt?

Er zijn veel verschillende soorten software om nieuwsbrieven mee te schrijven en te versturen. Denk bijvoorbeeld aan MailChimp, Sendy of MooSend. Veelal zijn deze programma’s tot een beperkt aantal e-mail adressen gratis. Dus waarom probeer je ze niet allemaal?

Ons advies wanneer je nog niet veel ervaring hebt met het opmaken en verzenden van nieuwsbrieven? MailChimp; dit platform is overzichtelijk, makkelijk in gebruik en biedt veel ondersteunende hulppagina’s en video’s. Uiteraard helpen wij ook graag bij het opstarten van een nieuwsbriefprogramma voor jouw vereniging.

Tips voor het versturen van doeltreffende nieuwsbrieven

Uiteraard kan een nieuwsbrief-gids niet zonder een aantal waardevolle tips die je direct in kunt zetten. Tips om het community gevoel te vergroten, allemaal dankzij de inzet van nieuwsbrieven.


Tip 1: Verstuur op vaste momenten

Zorg ervoor dat je nieuwsbrieven op vaste momenten verzend. Denk bijvoorbeeld aan elke tweede dinsdag van de maand om 09.00 uur. Handig voor jou; je weet precies wanneer je welke stappen moeten ondernemen om de nieuwsbrief te kunnen verzenden.

Handig voor je leden - zij weten precies wanneer zij een nieuwe nieuwsbrief kunnen verwachten!

Uitzoeken wat het juiste moment is? Een A/B test is daarbij handig.

Tip 2: Keep it simple, keep it catchy

Een belangrijke succesfactor bij het schrijven van een nieuwsbrief is de leesbaarheid. Je kunt de leesbaarheid vergroten door enkele topics te hanteren en de informatie overzichtelijk in te delen. Zorg ervoor dat je niet te veel informatie in een nieuwsbrief wilt plaatsen. Dat zorgt vaak voor een overvloed aan informatie waardoor de nieuwsbrief als minder leesbaar ervaren wordt! Wellicht een leuk idee om iedere maand dezelfde rubrieken terug te laten komen?

Zorg dat de lay-out (vormgeving) overzichtelijk en consistent blijft. Dan weten de lezers precies wat ze kunnen verwachten. Vermeld bijvoorbeeld de rubrieken altijd op dezelfde plaats. Gebruik voldoende en aantrekkelijk beeldmateriaal. Belangrijk: foto’s mogen niet te zwaar zijn want dat belast de mailbox van de lezer en zorgt ervoor dat de nieuwsbrief langzaam laadt.

Tip 3: Schrijf een aantrekkelijke en activerende nieuwsbrief

Zorg ervoor dat leden worden aangezet om actie te ondernemen. Deze triggers in nieuwsbrieven worden zogenaamde CTA’s - Call To Actions - genoemd. Deze exclusieve gebeurtenissen maken de nieuwsbrief bijzonder en verlagen de kans op afmeldingen.

Een aantal mogelijke Call to Actions zijn;


Tip 4: Vraag om input om de betrokkenheid te vergroten

Met nieuwsbrieven kan je de betrokkenheid van leden verhogen. Je kan bijvoorbeeld enquêtes uitvragen. En de uitkomsten zijn ook weer interessant en relevant om te delen in een volgende nieuwsbrief.


Tip 5: Maak gebruik van externe bronnen

Niet alle input voor de nieuwsbrief hoeft van je eigen vereniging te komen. Externe informatie en evenementen zijn uiteraard ook interessant voor de leden. Het positieve imago van externe organisaties en nieuws kan ook bijdragen aan het imago van de vereniging.

Conclusie: Een sterke, gepersonaliseerde en regelmatig verstuurde nieuwsbrief schrijvenheeft de mogelijkheid om leden nog hechter met jouw vereniging te binden.  

Ons team heeft al talloze verenigingen en stichtingen geholpen met het opzetten en uitvoeren van nieuwsbrief-campagnes, en dat met prachtig resultaat! Wij helpen ook jouw vereniging graag verder. Neem contact met ons op om te kijken hoe wij ondersteuning kunnen bieden.

Wil je zeker weten dat jij het maximale uit je nieuwsbrief haalt? Download dan onze checklist via de Pop-Up. Wij hebben een speciale checklist ontwikkeld. Deze checklist helpt je om te bepalen wat wel en niet relevant is om op te nemen in de nieuwsbrief.

Op zoek naar praktische ondersteuning? Wij verkennen graag samen de opties.

Wil je niets missen?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Bedankt! Je hoort snel van ons.
Oeps! Er ging iets mis.

Meer lezen?