Ontvang de ultieme checklist voor jouw nieuwsbrief.

Laat je info achter wij mailen hem naar je toe!

Check je mailbox !
Oeps! Er ging iets mis.

Podcast

Als vereniging scoren met podcasts

Is jouw vereniging op zoek naar een nieuw en succesvol communicatiemiddel? Dan scoor jij zeker door het gebruik van een podcast. Maar liefst 44% van de Nederlanders (ouder dan 16 jaar) luistert weleens naar een podcast. Dit zijn in totaal meer dan 6 miljoen mensen. Studenten spannen als podcast luisteraars de kroon: 73% van de studenten luistert naar podcasts.

In 2004 werd de eerste podcast gelanceerd en sindsdien groeit het aantal luisteraars elk jaar. Daarnaast is er ook een nieuwe trend zichtbaar: de videopodcast. Dit unieke medium blijft zich ontwikkelen en scoort hoog bij de doelgroep.

In dit blog kom je meer te weten over wat een podcast is, wat de voordelen zijn voor jouw vereniging, hoe je zelf een podcast kan maken en hoe je deze promoot.

Wat is een podcast?

De term podcast is een samensmelting van twee woorden: iPod en Broadcast. Broadcast staat voor uitzending en de iPod was vroeger marktleider in het beluisteren van deze uitzendingen en daarmee de enige die dit mogelijk maakte. Later werden deze audiobestanden ook beschikbaar voor andere geluidsdragers, maar de naam bleef hetzelfde.

Het idee van een podcast is eigenlijk heel simpel. Het is een audio-uitzending die wordt vastgelegd als geluidsbestand. Je kan het te allen tijde beluisteren. Een soort radio-on-demand dus! Binnen het "podcast-spectrum" zijn er veel verschillende onderwerpen en lengtes. Een aantal voorbeelden zijn:

De mogelijkheden van verschillende podcast-formats (de indeling van een aflevering) en inhoud (wat er besproken wordt) zijn eindeloos. Als het maar uniek, creatief en interessant is voor jouw doelgroep.

Voordelen van een podcast voor jouw vereniging

Wat zijn de voordelen voor verenigingen van podcasts? Wij zetten er 5 op een rij.


Voordeel 1 : De populariteit van (video-)podcasts blijft toenemen

De populariteit van podcasts groeit al sinds 2004 elk jaar. Je steekt dus tijd en energie in een groeiend communicatiemiddel waarvan wordt verwacht dat het aantal luisteraars de komende jaren blijft stijgen. Veel van jouw leden zijn dus bekend met dit communicatiemiddel of gaan hier op korte termijn kennis mee maken.

Scoren met Podcasts

Voordeel 2: Een interessante manier om nieuwe leden te werven

Een podcast is er niet alleen om kennis te delen of interessante onderwerpen aan te snijden, het is ook een prachtig middel om potentiële leden te enthousiasmeren voor jouw vereniging.Via kanalen als Anchor.fm en Spotify kan je naast het delen van de kennis en kunde, ook de bekendheid van de vereniging vergroten om zo nieuwe leden te werven.


Voordeel 3: Het versterkt het merk en het imago van de vereniging

Met een podcast voor verenigingen kun je het merk en het imago van de vereniging versterken. Door bijvoorbeeld interessante ontwikkelingen in jouw vakgebied te behandelen, positioneer je de vereniging als een autoriteit. Ook kun je, door bijvoorbeeld bestuursleden te laten presenteren, een persoonlijke band opbouwen met de luisteraar waardoor het vertrouwen vergroot wordt. Daarnaast is het mogelijk een persoonlijke band met de luisteraar op te bouwen door bijvoorbeeld bestuursleden het woord te geven in de podcast.  


Voordeel 4: Deelbare en waardevolle content

Een podcast is een leuk item om te delen op social media of in jouw nieuwsbrief. Zo laat jij als vereniging zien welke onderwerpen belangrijk zijn, welk perspectief je hebt en wat je standpunt is. Daarnaast kunnen (potentiële) leden via diverse social media platforms uitgenodigd worden om in gesprek te gaan met elkaar.


Voordeel 5: Podcasts vergroten je online zichtbaarheid

Google heeft meer dan 63.000 zoekopdrachten per seconde, wat neerkomt op 92% van alle online zoekopdrachten wereldwijd. Het is dus net zo belangrijk om de juiste zoektermen en SEO-instellingen te gebruiken voor je podcast als voor je website. De juiste zoektermen vertellen Google dat de aflevering relevant is voor de zoekopdracht van een gebruiker, waardoor de kans groter is dat deze in de resultaten wordt weergegeven.

In 5 stappen scoren met een podcast

Je weet nu wat een podcast is en wat het kan betekenen voor jouw vereniging. Maar hoe maak je er zelf een? Het lijkt op het eerste aanblik misschien eenvoudig, maar veel bedrijven en verenigingen vergissen zich in de enorme hoeveelheid werk. Wij helpen je stap voor stap op weg met het maken van jouw eerste podcast.

We beginnen met een belangrijk punt om te onthouden: een podcast maken en uitbrengen is het effectiefst als het met continuïteit gemaakt en gepubliceerd wordt. Bedenk of je een eenmalige serie wilt uitbrengen of het als vast onderdeel van jouw communicatiestrategie wilt integreren. Deel van te voren met de luisteraars hoe frequent de podcast wordt uitgezonden, zodat zij weten waar zij aan toe zijn.

Stap 1: kies een format  

De eerste stap is het kiezen van een format. Wordt het alleen een audiobestand, of kies je voor de als maar groeiende videopodcast? Wordt er een gast geïnterviewd of is het een pionier uit het vakgebied die een college houdt over een recente ontwikkeling? Is er één host of zijn er meerderen? Hieronder staan de 3 populairste podcast-formats:

Naast de bovenstaande genoemde formats, bestaan er uiteraard nog meer. Het belangrijkste is om er een te kiezen die bij het doel van jouw vereniging past.

In de podcasts van Dutch Cloud Community gaat Managing Director Simon Besteman in gesprek met prominenten uit de IT-sector. De serie podcasts geeft een mooi beeld van de IT-sector en bestaat uit unieke gesprekken en portretten van prominenten. CommunityMatters is actief betrokken bij de ontwikkeling en promotie van deze serie podcasts.

Heb je het passende format gevonden? Dan gaan we nu aan de slag met de inhoud.

Stap 2: Denk na over de inhoud

In deze stap geef je antwoord op de vraag: waar gaat de podcast over? Er zijn natuurlijk veel onderwerpen waar je het over kunt hebben. Het belangrijkste is dat je kiest wat jouw potentiële leden interessant vinden. Ter inspiratie kun je hieronder een aantal verschillende topics en invalshoeken vinden:

Er zijn natuurlijk nog veel meer onderwerpen te bedenken. Het is wel belangrijk dat deze onderwerpen aansluiten bij de vereniging en haar leden. De content moet interessant zijn.

Staat de inhoud op papier? Dan is het nu tijd om te gaan opnemen.

Stap 3: De podcast opnemen

Het doel van deze stap is er voor te zorgen dat jouw podcast wordt vastgelegd en dat het mogelijk is voor iedereen om deze te beluisteren. Het opnemen van de podcast kan op verschillende manieren. Laten we eens kijken wat de opties zijn:

Route 1: de makkelijke route

Via apps zoals Anchor kan je via je smartphone direct een podcast opnemen en lanceren op platformen zoals iTunes en Spotify. Echter er is een groot nadeel; de audiokwaliteit. Via dit soort apps wordt het geluid namelijk opgenomen via de interne microfoon van een telefoon. Daardoor is de verstaanbaarheid en kwaliteit vaak een stuk minder dan die van andere podcasts. Ons advies is dan ook om te gaan voor Route 2 ofwel de professionele route.

Route 2: de professionele route

Wil je het in één keer goed doen? Dan raden wij je aan om voor de professionele route te gaan. Vaak wordt de podcast dan in een studio opgenomen. Door de goede akoestiek, professionele microfoons en hoogwaardige audioapparatuur is het eindproduct straks kraakhelder.

Goed om te weten: de gemiddelde podcast-luisteraar in Nederland vindt 32 minuten de ideale lengte voor een aflevering!

Stap 4: Monteer de inhoud

Podcast voor vereniging

Alle materialen zijn verzameld, nu is het tijd om de podcast te monteren. Dit houdt in dat je de ‘bloopers’ wegknipt en ervoor zorgt dat het één vloeiend geheel wordt. Hier heb je de ook keus om het zelf te doen of uit te besteden. Mocht je zelf willen experimenteren met het monteren van je podcast, dan is Audacity een goed en gratis programma waarmee je kunt knippen en plakken.

Wij adviseren echter om deze stap uit te besteden. Wil je dit zelf ook graag? Dan is het verstandig om op zoek te gaan naar een ervaren podcast- en of audio-engineer. Laat het ons weten, wij adviseren graag.

Stap 5: Distribueer de podcast

Eindelijk, je hebt het eindproduct. Nu is het tijd om deze met de wereld te delen. De handigste manier om dit te doen is via een distributeur, bijvoorbeeld BuzzSprout. Zij specialiseren zich in het distribueren van podcasts en zorgen ervoor dat ze op alle mogelijke plekken luisterbaar zijn: van iTunes tot Spotify en van Google Podcasts tot Podchaser.

Na deze 5 stappen begint misschien wel het belangrijkste werk: de podcast moet bij jouw (potentiële) leden terecht komen. De podcast zal een vast onderdeel van de communicatiestrategie worden en gedeeld worden via jouw overige communicatiekanalen zoals de website, nieuwsbrief en Social Media.

Gegarandeerd scoren met de podcast van jouw vereniging?

Wil jij met jouw vereniging scoren met podcasts? Het proces van het maken van een podcast is complex, vooral als je nog geen ervaring hebt. De voordelen zijn daarentegen heel groot.

Wil jij een ijzersterke podcast voor jouw vereniging ontwikkelen? Neem dan contact op. CommunityMatters heeft het volledige netwerk van podcast-professionals binnen handbereik. Samen maken wij een fantastische podcast, speciaal voor jouw vereniging!

Luistertip; De Podcast VP de Verenigingsprofessional is ontstaan uit het boek de Verenigingsprofessional, balanceren op inhoud, proces en relatie. De schrijvers Arjen van Gijssel, Adriaan Vonk en Jeroen Pepers wilden hun passie voor het vak verder delen via een podcast. Ze bespreken eerst het boek, daarna houden ze gesprekken met collega-professionals, deskundigen en andere liefhebbers van het verenigingswerk. Je kan deze podcast hier beluisteren.

Podcast opnemen voor een vereniging

Wil je niets missen?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Bedankt! Je hoort snel van ons.
Oeps! Er ging iets mis.

Meer lezen?